Langt de fleste andelsboliger er et godt køb

Medierne har været flinke til at give det indtryke at mange andelsboligforeninger er på falittens rand, men det er altså ikke tilstanden for langt over 2/3 af andelsboligforeningerne i Danmark.

En del nye andelsboligforeninger har haft problemer med økonomien på grund af noget usikre lån i andelsboligforeningens ejendom(me) men det skal ikke afskrække folk fra at købe en andelsbolig. De andelsboligforeninger der har været fremme i medierne grundet dårlig økonomi har været de andelsboligforeninger der blev stiftet, da priserne på boliger var på det højeste. Langt de fleste andelsboligforeninger er sunde og godt drevne andelsboligforeninger, den masse af sunde andelsboligforeninger udgør op imod 85% af alle andelsboligforeninger i Danmark. Det er utrolig vigtigt at man undersøger den andelsboligforening, som man har tænkt sig at blive en del af, når man køber en andelsbolig i denne forening. Synes man ikke at man har de nødvendige kompetencer til at fastslå om en andelsbolig er et godt køb, kan man få en professionel rådgivning i form af en bankrådgiver, advokat eller et rådgivningsfirma som andelsboligpris.dk. Det er vigtigt at dokumenter som vedtægter, referat fra generalforsamlinger og årsregnskaber, samt foreningens lånetyper bliver gennemgået grundigt for at lave en korrekt analyse af foreningens tilstand.